Sunday 28 October 2012

Konvoi Balik Raya Haji

Assalamualaikum semua...mm..rasa dah lama x intai blog nih..hari ni nak kongsi pengalaman yang xleh dan xakan dilupakan...apa lagi kalau bukan dapat balik kampung ramai2...best..macam2 jugak halangan yang ditempuhi disamping mendapat kawan/sair/sahabat baru

25/10/12- semangat nak balik kampung, berkobar2..semua kawan dah balik awal2 lagi..so tinggal ambe dan sair ambe sorang lagi yang tinggal di kampung besut. yang dah balik awal bukan negeri jauh nyew...ganu gak...hahah...tapi xpew..soronok gak tengok diorang..leh la rasa nikmat kehidupan sama dengan anak perantauan...hahaha...bagus2..tp bila semua dah balik tu..rasa sunyi,sedih, dan macam2 lagi yang datang.. itu lah kehidupan kita bila berada keseorangan di tempat orang.

Ambe bertolak dari UMT pada pukul 5.00 petang dan sampai dirumah pada pukul 7.30 malam...biasanya mengambil masa 2 jam saja tp desebabkan cuaca ketika itu tidak menginzinkan, kami berhenti seketika di kampung jertih kerana hujan lebat. semua itu ujian,.. 

kami juga berpisah menjadi 2 bahagian kerana masing2 mula mengikut haluan sendiri mungkin disebabkan oleh jarak dan masa yang dekat atau memeng hanya melalui kawasan itu sahaja jalan menuju kampung mereka. 

macam-macam yang berlaku semasa perjalanan kami pulang ke Kampung halaman baik perkara yang baik-baik dan juga yang kurang baik, antaranya:

Perkara Yang Baik/ Gembira:

1) Dapat tengok Ragam sair/kawan/sahabat ambe dengan semangat yang berkobar-kobar
2) Dapat berkumpul Ramai-ramai
3) Dapat melihat suasana Persekitaran disebabkan ambe  ni penumpang dan berada dibelakang kawan
4) Mengenal erti Persahabatan  dari melihat kawan lain yang sanggup tunggu kawan lain yang lambat
5) Dapat melihat keindahan alam ciptaan Allah contohnya semasa Turunnya Hujan dan dpaat dilihat langit membahagikan kawasan diantara Hujan dan Mendung yang merupai garisan sempadan yang amat cantik..ini lah kejadian yang sepatutnya kita bersyukur akan nikmat Allah yang dikurniakan kepada kita. memang ini tidak dapat ambe lupakan sampai bila-bila.
6) Ambe paling gembira dan lebih bersemangat adalah ketika melihat kereta yang turut menuju ke negeri ambe adalah golongan rakyat ambe sendiri, itu akan menjadikan smeangat konvoi menjadi-jadi.
 "Kawe Banggo Jadi Anok Kelate"

Perkara yang tidak elok/bahaya

1) Bahaya yang akan menimpa pemandu motorsikal macam kami semua kerana dikelilingi kenderaan yang berat seperti kereta, lori dan Bas
2) sikap saling motong-memotong yang ambe dapat lihat daripada pemandu kereta
3) jalan yang berliku-liku dan selekoh yang tajam di beberapa buah tempat, amat berbahaya kepada semua pemandu


tapi apa pun yang berlaku, dapatlah ambe jadikan sebagai pengalaman, yang buruk dijadikan pengajaran dan yang baik dijadikan pedoman. InsyaALLAH...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...